E-mail marketing automatisering: alles wat je wilt weten


Wist je dat het gemiddelde percentage van het openen van marketing / verkoop e-mails maar ongeveer 25% is? Dit betekent dat slechts één vierde van de marketing / verkoop e-mails wordt geopend. Nog minder worden er daadwerkelijk gelezen!

Het is dan ook geen wonder dat zoveel bedrijven e-mailmarketing hebben opgegeven.
Er is een mythe dat e-mailmarketing niet langer effectief is voor de hedendaagse consument. Wij van MailFlowr geloven echter niet dat dit het geval is.

Het probleem is niet dat mensen geen e-mails willen lezen. In feite hebben de meeste mensen e-mail direct beschikbaar op hun mobiele apparaten. Het probleem is dat mensen geen saaie e-mails willen lezen of e-mails die niet eens aan hun zelf persoonlijk gericht zijn.

Waarom zou je jouw tijd willen verspillen aan het lezen van een e-mail die niet op jou van toepassing is? Maar maak je geen zorgen. Er is een geheim wapen dat alleen degenen onder ons met ervaring in de e-mailmarketingwereld kennen: e-mail marketing automatisering.

Blijf lezen om te leren wat e-mailautomatisering is, hoe het jou bedrijf kan helpen en hoe je het in je eigen voordeel kunt gebruiken. We hebben hier alles wat je moet weten.

Wat is e-mail marketing automatisering

E-mail marketing automatisering wordt gekenmerkt door het automatisch verzenden van een e-mail vanaf jou eigen e-mailserviceprovider. Meestal wordt de e-mail verzonden als reactie op een actie die iemand onderneemt op uw website of via een app.

Dit betekent dat de e-mailserviceprovider e-mails naar jou klanten kan sturen in overeenstemming met de acties die ze ondernemen op jouw website of zelfs via een app.

Je wilt bijvoorbeeld een klant een e-mail sturen wanneer hij een bestelling plaatst. De e-mail die ze krijgen nadat ze de bestelling hebben geplaatst, is een geautomatiseerde e-mail.

Zo ben je misschien ook bekend met startersmails of de e-mails die je krijgt als je voor het eerst in contact komt met een bedrijf. Dit zijn de automatische e-mails die je ontvangt wanneer je je voor een e-maillijst of een e-mailadres aanbiedt aan een website.

Ongeacht hoe je besluit e-mailautomatisering voor jouw bedrijf te gebruiken, je zult waarschijnlijk enkele van de voordelen opmerken van het gebruik van dezes strategie. Laten we eens kijken waarom je e-mail marketing automatisering zou moeten gebruiken en wat dit precies voor jouw bedrijf zal doen.

Waarom je e-mail marketing automatisering moet gebruiken

Over het algemeen maakt e-mail marketing automatisering alles gemakkelijker voor het marketingteam van het bedrijf.
In plaats van elke afzonderlijke e-mail die uitgaat apart te moeten opstellen, kunnen ze e-mail marketing automatisering gebruiken om ervoor te zorgen dat geen enkele klant door de kieren valt.

Als het marketingteam geïndividualiseerde e-mails zou moeten verzenden, zouden ze tijd, geld en energie verspillen. In plaats daarvan stelt geautomatiseerde e-mail marketing hen in staat dit allemaal op te slaan voor andere marketingprocessen die dit nodig hebben.

Laten we eens kijken naar de zeven redenen die we hebben bedacht waarom je een e-mail marketing automatisering systeem voor jouw bedrijf zou moeten gebruiken.

1. Opvolgen en koesteren van leads

E-mail is altijd één van de beste methoden geweest om leads te koesteren. In feite is dit nog steeds één van de beste methoden om dit te doen!
Met e-mail marketing automatisering kun je vertrouwen / geloofwaardigheid te creëren bij jouw klanten. Door perfect getimede berichten die op dat moment relevant zijn voor de klant, kun je op een dieper niveau aansluiten bij je leads en huidige klanten.
Zelfs als de klant weet dat de e-mailautomatisering bestaat, zullen ze nog steeds onder de indruk zijn van de tijdigheid en relevantie van de e-mails die je verstuurt. Dit bouwt een betere relatie op met de klanten en levert gegarandeerd meer omzet op.

2. Personaliseren van e-mails

De tijdigheid en relevantie die we zojuist hebben besproken, daarvoor geldt ook de personalisatie van de e-mail. Een klant die een e-mail leest over een actie die hij net heeft ondernomen, voelt zich waarschijnlijk eerder gewaardeerd door het bedrijf waarmee hij contact had.
Met e-mail marketing automatisering kan dit soort e-mailpersonalisatie het bedrijf naar een hoger niveau tillen door diepere en rijkere relaties met de klanten te ontwikkelen.

3. Klanten bereiken

Het is een feit dat klanten eerder geneigd zijn een e-mail te openen die is gekoppeld aan iets dat ze net aan het doen waren of waar ze net aan dachten. Als een klant bijvoorbeeld net iets aan het winkelwagentje heeft toegevoegd en vervolgens jouw website heeft verlaten, zal hij waarschijnlijk een e-mail openen die iets te maken heeft met die potentiële aankoop.
Het hebben van een pakkend onderwerp of een meer intrigerende reden om een ​​e-mail te sturen, zal klanten ertoe aanzetten die e-mail te openen. Daarmee verhoogt je het percentage geopende e-mails en verhoog je waarschijnlijk de verkoopaantallen.

4. E-mails lezen

Als een klant ziet dat hij een e-mail heeft ontvangen over iets dat hij net heeft gedaan of iets dat hij net wilde gaan doen, is de kans groter dat hij de e-mail leest.
We moeten benadrukken dat het openen van een e-mail en het lezen van een e-mail of twee acties die niet noodzakelijkerwijs tegelijkertijd plaatsvinden. Een klant moet natuurlijk een e-mail openen om een ​​e-mail te lezen, maar hij hoeft geen e-mail te lezen om een ​​e-mail te openen. Dit betekent dat u mogelijk klanten heeft die e-mails openen, maar ervoor kiezen de inhoud niet te lezen.
Zelfs als de klant met wie je contact opneemt alleen de onderwerp regel leest van de e-mail die je hebt verzonden, heb je al wel contact met die persoon gemaakt.
Zelfs als ze de inhoud van de e-mail niet lezen, hebben ze de bedrijfsnaam gezien en onbewust de interactie opgemerkt die ze zojuist met je hadden.

5. Klanten segmenteren

E-mailautomatisering maakt het segmenteren van klanten veel gemakkelijker. Als je niet weet wat klantsegmentatie is, is dit een uiterst nuttige techniek die elke dag door steeds meer bedrijven wordt geïmplementeerd.
Klanten segmenteren betekent dat je klanten opsplitst op basis van een bepaald kenmerk. Misschien wil je klanten aan het begin van de klantreis segmenteren of wil je ze misschien segmenteren als ze in een bepaald deel van de wereld wonen.
Wat voor soort klant of kenmerk van de consument je ook probeert te krijgen, klantsegmentatie kan je helpen uw e-mails specifiek op die groep te richten. Hoe meer je de klanten segmenteert, hoe persoonlijker de e-mails zullen worden.
Dit gezegd hebbende, kan het te ver segmenteren van uw klanten leiden tot groepen die te klein zijn om bij te houden. Probeer de balans te vinden voor het aantal segmenten en bedrijfsgrootte.

6. Verkoop stroomlijnen

Elk goed marketingteam begrijpt de "sales funnel" of "verkooptrechter". Ze weten dat de "sales funnel" / "verkooptrechter"ingewikkeld maar zeer effectief is.
Door te kiezen voor e-mailautomatisering, kunt u uw verkooptrechter stroomlijnen en het een gemmakkelijk proces maken om te volgen voor het marketingteam. Dit betekent dat je de verkooptrechter efficiënter maakt, waardoor het marketingteam meer tijd en energie overhoudt om zich op andere dingen te concentreren.
Terwijl je e-mailautomatisering gebruikt, kunt je de klikfrequenties bijhouden, evenals andere acties die de klanten op jou website ondernemen.
Dit zal je inzicht geven oer hoe effectief e-mailautomatisering is geweest bij het verbeteren van het verkooptrechterproces (sales funnel) van het bedrijf.

7. Uw bedrijf promoten

Of klanten e-mails nu volledig lezen of alleen de onderwerp regel, je promoot het bedrijf.
Door dit contact met klanten te houden, blijven ze meer aan het bedrijf denken, ook al is het maar onbewust, deze interacties zullen het bedrijf promoten in de hoofden van de klanten.
Bovendien kunnen bepaalde soorten geautomatiseerde e-mails, zoals die komen na het verlaten van een winkelwagentje of speciale aanbiedingen, een klant beïnvloeden om toch door te gaan met de verkoop.

Voordelen van e-mailautomatisering

De voordelen van e-mailautomatisering zijn legio. Nu we hebben besproken waarom e-mailautomatisering de beste zet is voor het bedrijf, moeten we bespreken waarom e-mailautomatisering ook de klanten helpt.
Het is meer dan alleen verkoopcijfers en advertenties.

1. Personalisatie slaat weer toe

Personalisatie is misschien wel een van de beste eigenschappen van e-mailautomatisering. Als het om de klanten gaat, koesteren ze e-mailpersonalisatie meer dan ze zich wellicht realiseren.
Als je klanten segmenteert en herkent welke soorten klanten van bepaalde soorten interacties houden, kunt je de e-mails personaliseren tot het punt waarop de klanten het gevoel zullen hebben dat je persoonlijk met hen in contact bent.

2. Tijd besparen

E-mailautomatisering bespaart het marketingteam wat tijd, maar het bespaart de klant ook tijd. Hoogstwaarschijnlijk doorzoeken klanten honderden e-mails per dag. Ze willen niet omgaan met een e-mail die voor hen niet relevant is of die op dit moment geen waarde in hun leven heeft. Het is waarschijnlijker dat klanten waarderen dat je inhoud verzendt die relevant is voor hun huidige ervaringen. Ze zullen jou bedrijf onbewust associëren met plezier en hulpvaardigheid.

3. Verbeter het klantbehoud

Het feit dat e-mailautomatisering de retentie van klanten kan verbeteren, is geweldig voor zowel het bedrijf als de klant. Het bedrijf wil natuurlijk meer geld verdienen door bestaande klanten te behouden, maar de klant wint ook van deze relatie omdat ze te maken hebben met een vertrouwd, geloofwaardig bedrijf. Door aan de klant te bewijzen dat je het betrouwbare bedrijf bent waar ze van zouden moeten kopen, help je de klant te weten dat hij als consument een goede keuze heeft gemaakt. Daarom maak je de klantervaring voor die klant beter.

4. Marketing voor de lange termijn

Door e-mailautomatisering te gebruiken, zet je jouw bedrijf op voor succes in klantrelaties. E-mailautomatisering gaat verder dan hoe het bedrijf momenteel is. Met de strategie kun je als bedrijf groeien en meer klanten binnenhalen, hoe groot het bedrijf ook wordt. Je vraagt ​​je misschien af ​​hoe dit de klanten ten goede komt. Het komt jou natuurlijk ten goede als bedrijfseigenaar of medewerker van uw bedrijf. De waarheid is dat door e-mailmarketingcampagne schaalbaar te maken, de klanten weten dat ze op de lange termijn op jou kunnen vertrouwen. Dit maakt hun klantervaring beter en voorkomt dat ze een nieuw bedrijf moeten zoeken als hun relatie met jouw bedrijf mislukt. Tips voor e-mailautomatisering Nu we je enthousiast hebben gemaakt over e-mailautomatisering en alle voordelen van e-mailautomatisering, gaan we eens kijken naar enkele tips voor e-mailautomatisering die je kunt gebruiken bij uw bedrijfsstrategie.

1. Het bedrijf laten groeien met e-mailautomatisering

Wees niet bang om e-mails te automatiseren die uw bedrijf meer verkopen zullen opleveren. Je irriteert een klant niet door een e-mail te sturen over iets dat in zijn winkelwagen is achtergebleven tijdens het online winkelen. Je irriteert een klant niet om hem kortingsbonnen voor speciale aanbiedingen te sturen. Neem de tijd om deze verkoopinspanningen te doen door middel van e-mailautomatisering, zodat u klanten kunt vangen die iets in hun winkelwagentje zijn vergeten of die wachten op een speciale aanbieding om een ​​aankoop te doen.

2. Reacties bijhouden

Terwijl u uw e-mailautomatiseringsproces ontwikkelt en verbetert, moet u altijd naar de reacties van uw klanten kijken. Dit zal u vertellen hoeveel klanten de e-mail openen, links gebruiken om naar uw site te gaan, profiteren van aanbiedingen, voorgestelde producten kopen en meer. Door naar deze statistieken te kijken, kunt u uw e-mailautomatiseringsproces verbeteren en beter maken voor uw klanten. Hoe meer u uw marketingstrategie afstemt op uw klanten, hoe groter de kans dat u de verkoop verhoogt door positievere klantrelaties.

3. "Drip campagnes" opzetten

Als je nog nooit van een "drip campagnes"hebt gehoord, dit is de informele, langzame implementatie van het product of de dienst van een bedrijf in communicatie met een potentiële klant. Dit betekent dat je de eerste paar keer dat je contact opneemt met een klant, niet probeert te verkopen. In plaats daarvan werk je aan het cultiveren van die relatie voordat je probeert een verkoop te doen. Net als andere e-mailmarketingcampagnes kun je dit implementeren met behulp van e-mailautomatisering.

4. Eersteklas e-mailbeheersoftware

Om het meeste uit e-mailautomatisering te halen, heb je e-mailbeheersoftware nodig. Gelukkig voor jou, dat is precies wat we doen bij MailFlowr! Onze e-mailbeheersoftware voor klantenservice wordt vertrouwd door meer dan 2000 organisaties die miljoenen e-mails verzenden. Je kunt vandaag aan de slag gaan door een demo bij ons aan te vragen.

Vul onderstaande gegevens in voor meer info, vrijblijvende brainstormsessie of gratis demo versie